9 februari 2011

Dag 9 Är det redan första april?

Idag ringde Ulrika från Föräldradrar & Barn. Det var första gången som jag pratade med henne i telefon. Bara det var ju roligt och lite nervöst, att prata med journalister tillhör ju inte vardagen för mammalediga lärarinnor. Konversationen som följde var dock så surrealistisk att jag trodde för ett ögonblick att det redan var första april.
Som mammaledig är väl inte dagarna alltid så spännande. Man vet vad man ska göra varje dag och det finns inte så många oförutsägbara inslag i tillvaron.  Ibland är det mest spännande under dagen att få hämta posten, att få titta igenom alla reklamblad och tillslut inse att kycklingen även denna vecka är varan som samtliga stora matkedjor strider om. Att då få prata med en journalist känns ganska stort. Men, att hon även skulle berätta att de hittat en kändis coach till mig känns väl som jag blivit ryckt ur min lilla mammabubbla och kastrats in i strålkastarljuset. Ska jag få en kändiscoach? Jag låtsades som om jag visste vad en coach var, men i själva verket hade jag inte den blekaste aning. Men, allt som får vardagen att kännas mer spännande än reklambladen är ju välkommet. Ulrika berättade vidare att Charlotte Perelli skulle komma att vara min coach under några veckor. När hon sa det så blev jag så paff att jag bara sa; ”Va”. Ulrika trodde inte att jag visste vem Charlotte var och berätta kort att det var hon som varit med i melodifestivalen några gånger och som också satt i juryn i programmet Talang. Det klart att jag visste vem Charlotte var.
Ska Charlotte vara min coach? Jag har fortfarande svårt för att ta in detta och veta vad jag ska göra med informationen. Ulrika berättade att Charlotte skulle skicka sin bok till mig som heter  ”Kan jag, kan du” och som handlar om hemmaträning. Jag som är en träningsanalfabet skulle nu få personliga tips från en kändis. Jag ska väl ärligt erkänna att jag känner mig lite nervös över detta. Missförtro mig inte. Det är jätte kul, men hur ska jag kunna berätta för henne att min största idrottsprestation i mitt trettioåriga liv var när jag kom på första plats i en rodeltävling i årskurs nio. Hon som har en kropp som får alla andra mammor att sucka djupt och sen ta en chokladkaka till för att de bistert inser att de ändå aldrig kan få en kropp som hennes. Det var först när jag berättade det för min granne som kommit in för att lån ägg som det sjönk ner. Jag ska bli coachad av Charlotte Perelli. Min granne tyckte det verkade spännande och hon sa att jag skulle vara tacksam som fick denna chans till en mer spännande vardag. Från och med nu kan jag strunta i reklambladen, nu kan jag istället vänta på Charlottes bok och inse att jag snart kommer att kunna träna precis som henne och vem vet vad det kan få för följder.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se