11 februari 2011

Dag 11 Trött = sötsug

Dagens status: fortfarande en ensamstående mamma då pappan är på fortbildning i Dubai. Min äldsta dotter älskar att baka. Speciellt älskar hon att få provsmaka det man bakar. Frågar man henne om vad man ska baka så kommer hon garanterat att säga chokladkaka. Det är ju mycket godare att slicka vispen när man bakar chokladkaka än när man gör matbröd som hon inte anser vara någon form av bakning. Men, eftersom hennes mamma nu blivit någon forma av hälsoguru så skulle vi idag försöka oss på att baka mer hälsosamma scones.

Så dagens första utflykt blev till Coop. Min dotter tycker om Coop. Hon vet tragiskt nog vart allt är i affären. Är det ett tecken på att hennes föräldrar handlar mat för ofta och inte är den perfekta familjen som storhandlar en gång i månaden. Min dotter visade mig var alla bakprodukter var och jakten på sconesingredienserna kunde börja. Eftersom vi nu skulle baka nyttigare scones så var vi ju inte ute efter vetemjöl utan en massa andra konstiga mjölsorter. Vi hittade allt och vi var faktiskt alla på ett strålande humör.

När vi kom hem var alla förväntansfulla över bakstunden och vi satte igång direkt. Min äldsta dotter tyckte det var roligt att få hjälpa till med att dosera rätt mängd mjöl, men speciellt roligt tyckte hon det var att knåda degen. Allt var frid och fröjd fram till den stund då min dotter frågade om hon kunde smaka degen. Jag sa att jag nog inte trodde att degen var så god utan att bullarna först måste in i ugnen innan det kulle bli gott att smaka. Min dotter propsade dock på att hon ville smaka och visst fick hon smaka. Hon smakade på degen och tittade sedan besviket på sin mamma. Hon tycket inte degen var god och tyckte vi skulle baka chokladkaka istället. Jag försökte berätta att de skulle bli goda när de varit i ugnen och hon fick bre lite smör på. Kanske sa hon och började leka med annat.

Jag kan dock berätta att hon tyckte ganska mycket om det färdiga resultatet och jag tyckte inte heller att de var så dumma. Visst, man kan inte jämföra dem med sconesen på Espresso House, men de var helt ok för att vara mer nyttiga. Jag lägger in receptet bland mina övriga recept.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se