4 februari 2011

Dag 4 Fredagsmys, med vad?

Foto Maria Rosenlöf
Inget dagis idag för min äldsta dotter. När hon är hemma brukar vi ha en lite mysig stund tillsammans när lillasyster sover. Vi brukar fika och ha något lite extra gott till, men inte idag. Inte nu när jag som ”duktig” mamma ska framstå som ett gott exempel för min dotter. Idag ska vi ha en hälsosam fika. Jag kokade mitt älskade kaffe och hällde upp lite vatten i min dotters rosa älsklingsmugg. Jag skar upp lite frukt och gick med brickan till soffan där vi brukar ha våran fredagsmysfika. Min dotter tittar ner på brickan och tittar snabbt förvånat på mig och så säger hon; ”Men, mamma, var är kakan?”
Ja, vad skulle jag säga. Skulle jag på ett pedagogiskt sätt förklara för min tvååring vad tomma kalorier var och hur detta påverkar våra kroppar negativt. Nej, jag sa bara att alla våra kakor var slut. Hon accepterade förklaringen och började mumsa på frukten som hon till min förvåning älskade. I ungefär 10 min log mitt hjärta åt mitt älskade fruktmonster, men rätt som det var sa hon: ”Vi kan ringa pappa, han kan köpa kakor”. Vet inte vem som kommer lida mest kring mitt stundtals idiotiska hälsojippo, min dotter, jag själv eller min man som kommer att sakna alla mina läckra bakverk.
Svårast var det nog ändå på kvällen. Efter att ha sätt reklamen om ”Fredagsmys” säkert 10 gånger bestämde jag mig för att borsta tänderna och gå och lägga mig istället. Imorgon ska jag gå och köpa lite fågelmat som min man kallar naturella nötter så att jag i alla fall kan stoppa något i munnen och låtsas ha helgmys.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se