24 februari 2011

Dag 24 Regelbundna måltider

Jag börjar förstå hur viktigt det är med regelbundna måltider. Äter man med jämna mellanrum så förhindrar man ju att man får blodsockerfall som i sin tur gör att man blir sugen på allt annat än nyttiga saker. Nu låter jag kanske lite präktig. Innan har jag varit en mästare på att småäta och jag har också ätit ganska mycket i smyg. Så fort jag känt det minsta sug så har jag tuggat på något och då har det sällan varit på ett äpple eller en morotsstav.

Nu när jag är mammaledig är det nästan ännu värre tycker jag. Då går man i sin lilla bubbla och man är ofta ganska trött och orkar inte så ofta fixa en bra lunch. Istället tar man en macka eller kaka, eftersom det är mycket lättare eller bekvämare det beror på hur man ser på det. Oftast bli dock inte eftermiddagen så trevlig om man hoppat över en bra lunch. Då blir jag ofta lättirriterad, sur och en riktigt tjatig mamma. Mitt humör åker berg och dalbana och mitt sötsug blir bara värre och värre. Jag ska försöka släppa mitt bekvämliga sinne och fixa bättre luncher hädanefter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se