21 februari 2011

Dag 21 Lägesrapport

Nu har det gått 20 dagar sedan jag började denna kak och godisfri månad. På ett sätt tycker jag att det har varit lättare än jag trodde. Jag var och är fikaberoende och kan göra nästan vad som helst för att hinna med denna höjdpunkt på dagen. Jag trodde att det skulle vara svårare att avstå kakorna och godiset. Jag trodde att jag nästan skulle få abstinens och börja klättra på väggarna, men det har faktiskt inte varit så illa. Visst, har jag dagar då jag är så sugen att det känns som att jag ska försmekta, men jag tar mig igenom det och det har på sin tur gjort mig mycket starkare. Jag kan ha en kväll framför tv:n utan att ha något att tugga på och måste jag tugga på något så går det bra med en frukt eller några nötter.

Det som varit svårare än vad jag förväntade mig är när jag varit borbjuden på fika. Jag trodde att det skulle vara lättare att stå emot frestelserna. Visst är jag nöjd med mig själv över att jag inte fallit för några av dessa frestelser, men jag är ändå förvånad över hur svårt det varit. Jag har också kommit till insikt om hur viktig och inrotad den svenska fikakulturen är. Bjuder man på fika så ska man ha något sött till så är det bara. Jag har delat denna uppfattning, men nu ser jag det som min uppgift att försöka komma på lite hälsosammare varianter till fikastunderna. Vad kan man ha till fikan som både är gott och hälsosamt?
Det som är det mest positiva med dessa 20 dagar är all den energi som jag fått. Jag trodde att jag skulle bli tröttare, eftersom jag tagit bort sockret ifrån kakorna och godiset och sockret gör ju oss piggare. Jag orkar mycket mer och mitt humör är mer i balans (i all fall tycker jag det). Jag mår helt enkelt mycket bättre. Trots att jag har sömnlösa nätter för min minsta håller mig vaken så känner jag mig piggare än någonsin. Detta får mig att vilja fortsätta kämpa. Vem vill inte ha mer energi.
Om det är någon som är intresserad över hur mycket jag gått ner i vikt så kan jag meddela att jag gått ner 3 kilo sedan jag började denna resa. Jag känner redan att kläderna börjar sitta lite bättre och jag känner mig faktiskt lite snyggare. Vi får se hur detta utvecklar sig?

1 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Hanna!

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se