2 maj 2011

En hylling till alla mammor

Tro inte att jag är värsta feministen för det är jag verkligen inte. Jag tycker nästan att vårt samhälle slått runt och blivit för extremt. Jag anser att det finns en skillnad mellan man och kvinna och att vi är bra på olika saker och bör därför få lov att vara som vi är skapade. Dock vill jag bara poängtera att jag tycker det är orättvist att kvinnor som har samma arbeta tjänar mindre och i denna fråga är jag väl en liten smyg feminist.

Jag vill därför inte bli kallad feminist bara för att jag vill lyfta upp mammorna till skyn och säga att vi mammor verkligen har ett hårt jobb som bör uppmärksammas och belönas. En mamma idag bör näst intill vara beredd på att klara av vad som helst. Vi måste vara mästerliga kockar, noggranna städerskor, mekaniker för alla barnens söndriga leksaker, IT-konsulenter för att hänga med våra barns kunskap om IT-världen, förhandlare, bilmekaniker osv.

Idag ringde min kära granne mig och frågade om jag och barnen ville följa med till IKEA. Eftersom min Emma tycker att IKEA är himmelriket så beslutade vi oss för att följa med. Stressad som jag var och lite irriterad över att min man glömt lägga in vagnen i bilen efter att ha använt den, sätter jag in barnen, vagnen och mig själv i bilen och börjar köra i förhoppning om att grannen som kört fram till vårt hus följer efter. Det gör hon dock inte. Jag väntar vid korsningen och funderar på om hon pratar i telefon, men det dröjer väldigt länge så jag vänder och kör tillbaka. Då visar det sig att hennes lånade bil inte startar och i bilen sitter tre hungriga barn och väntar. Vi försöker att ladda batteriet och vi drar sladdar och grejar. I detta ögonblick tittar vi på varandra och säger att detta ska väl ändå vi inte behöva syssla med, inte nu med 5 barn som väntar på lunchen på IKEA. Med hjälp från en snäll morbror startar äntligen grannens bil och vi kommer iväg till IKEA.

Jag var och är så imponerad av min granne som höll lugnet under denna trekvarts frustrationsprövning, att med tre barn vara så lugn är en merit som bör uppmärksammas. Vi mammor klarar det mesta. Vi bör ha det svåraste jobb som finns och det jobb där man bör ha kunskaper inom näst intill allt.
Grannen som nästan kan allt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se