14 april 2011

Min dotters första matsäck

Idag ska min dotter på sin första utflykt där hon även ska ha med sig egen matsäck. Visst, har hon varit på utflykt med dagis tidigare, men inte så långt att de varit tvugna att ta med egen matsäck. Detta är en speciell dag i alla fall för mamman det vill säga mig. Emma tyckte nog inte det var något märkvärdigt, men jag tyckte att det var väldigt mysigt att packa min första matsäck för min dotter. Emma blev dock mycket ledsen när en av dagisfröknarna sa att hon skulle lämna sin ryggsäck utanför dörren så att de bara kunde dela ut ryggsäckarna när de skulle gå iväg. Emma var så rädd för att någon skulle ta hennes ryggsäck och hennes mat. Efter att jag lugnat ner henne och försökt övertala henne om att ingen skulle ta hennes ryggsäck med innehållande mat stod hon ändå vid dörren för att spionera på sin väska.

Emmas matsäck
Inte helt lätt att komma på en matsäck som passar en snart treåring i smaken. Man vill ju gärna göra det lite lyxigt och mysigt när de får lov att ta med sig egen mat. Jag vet själv när man gick i skolan, hur man jämförde maten och att man alltid tyckte att sina kamrater hade bättre mat än vad man själv fått med. Det var också alltid någon som hade med sig godis även om man inte fick och det gjorde alla andra avundsjuka och vi tyckte att han eller hon måste ha en snäll mamma som packade ner sådana goda saker. Nu står jag här själv och ska packa min dotters matsäck. Efter en del funderingar blev innehållet av matsäcken följande: plättar, köttbullar, äppleskívor, några kex och en äppeljuice. Vi får se i eftermiddag om matsäcken blev godkänd eller inte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se