23 april 2011

De mystiska påskäggen

Lillie får låna grannen Alices bil
Idag är det påskafton och vädret fortsätter att vara strålande vackert, vilken fin påsk vi har. Det är kanske bra att den är lite sen. När vi firar påsk innebär det att man får påskägg som man vanligtvis ska leta efter. När jag var liten var detta både en älskad och hatad tradition. Älskad för det var lite spännande och alltid ett gott och mumsigt slutresultat, men själva letandet var inte alltid lika älskvärt. Jag hade bestämt mig för att vänta ett år till innan jag gömde Emmas ägg så vi inte skulle få någon gråtattack redan vid frukostbordet. Hon fick sin paket till frukosten istället. Eftersom jag nu blivit eller försöker vara lite mer hälsosam (lyckas inte jämt och speciellt inte under påsken) så hade jag köpt en Kittydocka med bara lite godis i. Hon tyckte den var super söt.

Vilken duktig hjälpreda!
Förmiddagen innehöll mycket lek ute, Emmas försök till att hjälpa pappa att hänga tvätt och förväntansfulla ögon när pappa arbetade med Emmas blivande affär. Redan nu var det roligt att leka affär och hon blev lite frustrerad över att hon inte kunde få riktiga pengar att leka med.

Emmas blivande affär
Precis innan vi skulle åka till mormor och morfar för att äta påskmiddag hittade min man något mycket mystiskt. Han hittade en Åhlenspåse i vårt uterum och i denna påse fanns två påskägg fyllda med godis. Min man trodde att det var jag som gömt dem, men det var det inte. Någon måste ha gått in i vårt uterum och lagt dem där. Vem kan det vara? Jag efterlyser härmed ägaren till dessa ägg att höra av sig. Dock kan jag inte svara på vart allt godis som fanns i äggen tagit vägen.

Mystiska äggen...
När vi sedan skulle genomföra den årliga traditionen med att leta efter våra påskägg hemma hos mormor och morfar var Emma en klippa. Mormor hade berättat för Emma vart mitt påskägg var så Emma kom till mig och sa att jag skulle titta i dockvagnen och mycket riktigt var mitt påskägg där. Ibland är det fantastiskt med barn. Till min stora glädje fanns det inget godis i mitt påskägg. Jag har berättat för min familj att jag försöker tänka lite på hälsan och inte överdrivet äta för mycket godis och kakor. Jag fick ett linne och en påskhandduk istället.

Lite för mycket smaskigheter har nog blivit i påsk, tur att det bara är en gång om året!
Kvällen slutade med att jag tog en promenad hem med Lillie i vagnen. Vilken fin kväll. Det var alldeles lagom varmt och man kunde dofta att sommaren är på väg. En underbar avslutning på en härlig påskafton.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se