10 april 2011

Matlagningskurs av en italienare

Delar av resultatet, var lite hungrig...
Idag var vi hembjudna till våra grannar (inte riktigt våra grannar, men de bor i samma område). De består av mamma, pappa och ett barn. Mamman är svensk och pappan är italienare. När de var hemma hos oss förra gången berättade pappan att han arbetat som kock. Jag som älskar italiensk mat blev helt super entusiastisk och bad om en matlagningskurs.

Bara se ett proffs laga mat är rätt kul och intressant. Vi gjorde färsk pasta och ravioli. Vi lagade lax med rostade grönsaker och en tomatbruchetta. Jag försökte insupa all visdom och tog många anteckningar i hjärnan. Ett litet tips som jag vill dela med mig är hur man ska steka svamp. Många säger ju att man ska borsta av svampen och inte skölja den i vatten. Han sköljde de i vatten och sen smörstekte han de i mycket hög värme. Då kokar vätskan bort fort och svampen blir gyllen brun. Om inte svampen blir lite gyllenbrun smakar den ingenting. Jag har nog varit lite feg med svampstekning innan och inte låtit den få så mycket färg. Nu tyckte t.o.m. min man om svamp som tidigare inte varit någon svampsupporter.

Emma och grannarnas dotter leker
Vi ska inte heller vara nervösa med att prova nya saker. Grannen sa att han oftast får de godaste maträtter när han inte tänker för mycket utan bara slänger ihop något av det som finns hemma. Nu är ju han kock och vet vad som passar ihop osv, men jag tror att man ska våga prova mer vad det gäller matlagning. Allt blev verkligen jätte gott och vi njöt av maten även om det blev lite sent så barnen var en aning hyper.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se