2 juli 2011

Husbyte i Frankrike del 1

Vilken tur att det finns en gunga!
Vart ska jag börja? Vi har nu varit i Frankrike i snart en vecka. Det har varit en vecka full av intryck av alla dess slag. För er som inte vet så provar vi just i detta nu att byta hus och liv med en fransk familj. Vi har ockuperat deras hus och de har invaderat vårt hus i Helsingborg. Numera är vi bosatta 20 minuter från centrala Paris i ett mycket mysigt hus. Familjen vi bytt hus med består av mamma, pappa och två flickor 4 och 6 år. Mamman är sjuksköterska och pappan är polis. De har som vi inte bytt hus tidigare så det var nervöst för oss alla när vi träffades för första gången förra söndagen i deras hus.

Badade med den franska familjen, då det var 38 grader varmt
Första intrycket av familjen är mycket bra. De är mycket snälla, omtänksamma och ordningsamma. Vi fick dock känna på kulturskillnader redan första dagen då det verkar som om fransmännen äter mycket senare än vi, inte äter tillsammans med sina barn och låter sina barn vara uppe näst intill hur länge som helst på kvällarna (detta gäller kanske inte alla). Jag höll nästan på att svimma i 35 graders värme och vara utan mat till klockan 22.30 när middagen serverades. Ja, i efterhand är det mycket spännande med kulturskillnader och se hur andra har det. Nu kan jag väl också förstå att man lägger sina barn lite senare, eftersom det är så varmt här och att det är godare att äta lite senare på kvällen, även om 22.30 är överdrivet sent enligt min åsikt.

Emma tyckte det var fantastiskt med deras aprikosträd
Den franska familjen var mycket trevlig, men det var super skönt när de åkte så vi fick ta över huset. Vi fixade så det blev lite mer som vårt och packade upp alla våra kläder och saker. Emma tycket det var fantastiskt, då hon fått ta över den äldsta flickans rum som är ett prinsesse rum. Hon är verkligen i himlen! Lillie tycker också det är bättre när det bara är vi som bor här. Hon tyckte det var för mycket folk innan och hon börjar trivas mer och mer.

vardagsrummet
terassen
Första frukosten på tu man hand
Det roliga med husbyte är ju att man byter liv mot några främlingar, men det är också ett sätt att spara in på semesterkontot, eftersom man inte betalar för sitt boende. Vi har haft tur med vårt husbyte då vårt hus är mycket trevligt och riktigt charmigt. Vi har en trappa som knarrar så mycket att man nästan behöver öronskydd när man ska upp eller ner. Vi har tänkt tanken om vi skulle köpa en repstege och använda den istället, men Emma protesterade mot den idén. Jag saknar också en rad olika köksredskap så man blir super duktig på att improvisera och efter denna resa kan jag nog hantera alla möjliga matsituationer med en korkskruv.

Det som helt klart varit svårast är saknaden av barnstolar. Första dagen här åkte vi till IKEA för att köpa en barnstol till Lillie och den är ju guld värd, men tyvärr är den ju lite bökig att ta med överallt. Det finna inte många barnsolar här i Frankrike på restauranger och caféer och det gör ju att vi har mycket svårt för att äta ute. Lillie vill ju absolut inte sitta i vagnen hela tiden och sitter hon i vårt knä kan vi ju inte äta, eftersom hon inte kan sitta still mer än 2 sekunder. Dock, hittade min man ett shoppingcenter idag som äntligen hade barnstolar så vi kunde sätta oss och äta lite mat. Jag blev överlycklig när jag skådade detta fantastiska shoppingcenter. Jag är nog lite av en shoppingnörd. Jag älskade att få komma in till detta moderna klädimperium och bara titta på moderna saker för ett ögonblick. Jag får nog vara extra snäll mot min man så att jag kan få ha en dag här själv utan barn och med hans visakort.

Emma bjuder Lillie på lite glass. Tack snälla storasyster!!
Vi har under denna första vecka hunnit med: en guidad tur med den franska familjen, barnstolsinköp på Ikea, inhandlat en cykelstol (vi trodde att de hade en cykelstol till Emma), cykeltur längs La Marne (cyklarna var kassa så min rumpa protesterade och vill inte cykla så långt igen), parkbesök med en helt underbar lekplats (där lär vi återkomma många gånger under dessa tre veckor), besökt centrala Paris (svårt med storstan med två barnvagnar och inga ställen där det fanns några barnstolar) och hittat guldgruvan Arcade som är ett stort shoppingcenter och ätit x antal baguetter och croissants.
Fina lekparken

Var är Emma?

Äntligen en barnstol!
Imorgon ska jag och Emma cykla till en matmarknad och sen ska vi besöka den fantastiska parken en andra gång för att riktigt bekanta oss med den fantastiska lekplatsen där. Har vi turen på vår sida, med lugna och välutsövda barn så ska vi även försöka oss på att gå på restaurang på kvällen, men vi tar så klart med vår fina Ikea barnstol (detta låter som en reklam gingel).

2 kommentarer:

Maria on 2 juli 2011 kl. 23:10 sa...

Härligt! Kul att ni har det bra. Kram

Anonym sa...

Vi så är glada att ni har det bra. Anna sitter och säger EMMA EMMA och ler stort vid sidan om mig när vi tittar på era härliga bilder.
Jag måste bara få tipsa om en hemsida som du kommer att gilla stenmycket www.frejas.nu. Bomullstyget "rosa bulle" exempelvis.
Kram på er, sköt om er. //catta, beppe och anna

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se